ترتیبات سازوکار آتش‌بس در منطقه محور رایزنی عون با «روبیو و ونس»

ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که عون در تماس تلفنی با معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا، درباره تحولات مرتبط با وضعیت لبنان و وضعیت پس از مذاکرات سوئیس با آنها رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای از تماس تلفنی مقامات آمریکایی با رئیس جمهور لبنان خبر دادند.

جوزف عون رئیس جمهور لبنان بعد از ظهر امروز سه شنبه تماسی تلفنی از سوی جی دی ونس معاون رئیس جمهور آمریکا و مارکو روبیو وزیر خارجه این کشور دریافت کرد.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری لبنان، آنها آخرین تحولات مرتبط با وضعیت لبنان و وضعیت پس از مذاکرات سوئیس را بررسی کردند.

ونس و روبیو بر حمایت آمریکا از مواضع رئیس جمهور و دولت لبنان برای گسترش حاکمیت مشروع حکومت و تقویت حاکمیت ملی بر سراسر اراضی از طریق ارتش و نیروهای امنیتی و توانمندسازی آن برای پایبندی به تعهدات در این زمینه تاکید کردند.

دو طرف بر پیگیری اجرای توافقات در مذاکرات سوئیس از جمله تشکیل کمیته ای از سوی آمریکا، لبنان و  ایران برای تثبیت آتش بس در لبنان و نظارت بر اجرای اقدامات مرتبط تاکید کردند.

معاون رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور اشاره کردند که مسائل مرتبط با فعالیت کمیته مذکور و شیوه تشکیل آن در دست بررسی است.

عون از ونس و روبیو بابت اهتمام آمریکا به لبنان با هدف پایان جنگ و تقویت حاکمیت حکومت لبنان و استقلال تصمیم آن به عنوان تنها مسئول حفظ حاکمیت ملی و کرامت و امنیت لبنانی ها تقدیر کرد.