افزایش تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز/ هشدار انگلیس درباره سطح بالای تهدید

نهاد دریایی انگلیس از رشد تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز خبر داد؛ این در حالی است که طی ۷۲ ساعت گذشته دو حمله به شناورها ثبت شده و سطح تهدید همچنان «قابل توجه» ارزیابی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مرکز مشترک اطلاعات دریایی انگلیس اعلام کرد که با وجود افزایش سطح تهدید و وقوع دو حمله طی ۷۲ ساعت گذشته، تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز از مسیر‌های جنوبی و شمالی رو به افزایش است.

این مرکز در تازه‌ترین ارزیابی خود از وضعیت امنیت دریایی منطقه اعلام کرد که جریان تردد در خلیج فارس افزایش یافته و از ازدحام کشتی‌ها در لنگرگاه‌های منطقه نیز کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، شناور‌های تجاری برای عبور از تنگه هرمز از مسیر جنوبی تحت کنترل عمان و مسیر شمالی تحت کنترل ایران استفاده می‌کنند.

مرکز مشترک اطلاعات دریایی در عین حال سطح تهدید امنیتی در تنگه هرمز را «قابل توجه» ارزیابی و اعلام کرد که خطر اختلال در سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای و فعالیت‌های نظامی منطقه‌ای همچنان ادامه دارد.

این نهاد وقوع دو حمله به کشتی‌های تجاری را طی ۷۲ ساعت گذشته تأیید کرده است. در نخستین حادثه که ۲۵ ژوئن (۴ تیر) رخ داد، یک فروند کشتی کانتینری در فاصله ۷.۵ مایل دریایی از ساحل عمان با پرتابه‌ای ناشناس هدف قرار گرفت و بخشی از پل فرماندهی آن آسیب دید.

در حادثه دوم نیز یک فروند نفتکش ۲۷ ژوئن (۶ تیر) در فاصله هشت مایل دریایی از ساحل عمان هدف پرتابه‌ای قرار گرفت که به ادعای این مرکز، احتمالا پهپاد بوده است. این حمله نیز به پل فرماندهی نفتکش خسارت وارد کرد.

در هیچ‌یک از این دو حادثه تلفات جانی یا آلودگی زیست‌محیطی گزارش نشد و هر دو شناور توانستند بدون محدودیت جدی به مسیر خود ادامه دهند.