نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
یک مطالعه جدید میگوید نوشیدن چند فنجان قهوه یا چای در روز میتواند به مغز شما کمک کند تا به کُندی پیر شود.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که حدود دو تا سه فنجان قهوه کافئیندار- یا یک تا دو فنجان چای- خطر زوال عقل را کاهش داده و پیری مغز را کُند میکند.
با این حال، محققان هشدار دادند که برای حفظ سلامت مغز خود، تنها روی قهوه صبحگاهی خود حساب نکنید.
دکتر «دانیل وانگ»، محقق ارشد در بیمارستان ماساچوست بریگهام در بوستون، در یک بیانیه خبری گفت: «اگرچه نتایج ما دلگرمکننده است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که اندازه اثر کوچک است و راههای مهم زیادی برای محافظت از عملکرد شناختی با افزایش سن وجود دارد.»
وانگ افزود: «مطالعه ما نشان میدهد که مصرف قهوه یا چای کافئیندار میتواند یک قطعه از این پازل باشد.»
محققان در یادداشتهای پیشزمینه گفتند که قهوه و چای حاوی موادی مانند کافئین هستند که به عنوان عوامل بالقوه در سلامت مغز ظاهر شدهاند و با کاهش التهاب و آسیب سلولی از آن محافظت میکنند.
برای بررسی اینکه آیا این نوشیدنیها واقعاً مفید هستند یا خیر، محققان دادههای دو مطالعه بزرگ شامل تقریباً ۱۳۲۰۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کردند.
این مطالعات سلامت مغز شرکتکنندگان و میزان مصرف قهوه یا چای آنها را به طور متوسط ۳۷ سال پیگیری کردند.
محققان دریافتند افرادی که بیشترین میزان مصرف قهوه کافئیندار را داشتند، ۱۸٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.
همچنین، همانطور که در آزمایشهای شناختی مشاهده شد، آنها دچار زوال مغزی کمتری شدند- حدود ۷.۸٪ در مقابل ۹.۵٪ برای کسانی که قهوه کم یا اصلاً نمینوشیدند.
محققان گفتند نتایج مشابهی در چای کافئیندار یافت شد، اما نه قهوه بدون کافئین، که نشان میدهد کافئین ممکن است پشت این فواید مغزی باشد.
این مطالعه نشان داد که این فواید در افرادی که هر روز دو تا سه فنجان قهوه یا یک تا دو فنجان چای مینوشیدند، بیشتر مشهود بود.
محققان گفتند اما حتی مصرف کافئین بیشتر نیز هیچ اثر منفی نداشت، بلکه فواید مغزی مشابهی با فواید موجود در چند فنجان قهوه به همراه داشت.
وانگ گفت: «ما همچنین افرادی را با زمینههای ژنتیکی مختلف برای ابتلا به زوال عقل مقایسه کردیم و نتایج مشابهی را مشاهده کردیم- به این معنی که قهوه یا کافئین احتمالاً برای افرادی که خطر ژنتیکی بالا و پایین ابتلا به زوال عقل دارند، به یک اندازه مفید است.»
یک مطالعه جدید، دانستههای ما در مورد مغز ناخودآگاه را به چالش میکشد. محققان کالج پزشکی بیلور دریافتند که مغز ممکن است به پردازش زبان ادامه دهد. حتی در زمان بیهوشی عمومی.
غذاهای روزمره مانند لوبیا، عدس و توفو ممکن است به کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا کمک کنند.
آیا از چیزی در گذشته خود پشیمان هستید. یک مطالعه جدید میگوید، احتمال دارد که این احساسات به مرور زمان محو شوند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از پیشرفت پروژه اتصال بیمارستان امام خمینی(ره) به شبکه مترو خبر داد.
Δ